مصرف دارویپیوگلیتازون با ابتلا به سرطان  مثانه ارتباطی ندارد

 5 دسامبر 2014- یک آنالیز جدید از بیش از یک میلیون نفر در  6 جمعیت درسراسر جهان نشان داد که هیچ ارتباطی  بین داروی  پیوگلیتازون و سرطان مثانه وجود ندارد.

 مطالعات قبلی نشان داده بود بین سرطان مثانه که نهمین سرطان شایع درجهان است و مصرف پیوگلیتاوزن ارتباطی  وجود دارد.

 بر اساس تحقیق  منتشر شده در مجله ی Diabetologiaاستفاده دراز مدت از داروی پیوگلیتاوزن یا رزیگلیتازون که برای درمان دیابت  نوع 2 استفاده می شود با خطر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط نیست .

مطالعه ی داروهای دیابت

در این مطالعه  بروی اطلاعات جمع آوری شد از نسخه ها، میزان ابتلا به سرطان و مرگ و میر افراد مبتلا به  دیابت نوع  2 در 6 جمعیت منچستر، اسکاتلند، بریتیش کلمبیا، فنلاند ، روترادم و انگلستان ، آنالیزهایی انجام شد. این اطلاعات برای بررسی تأثیر  پیوگلیتازون و رزیگلیتازون بر شیوع  سرطان  مثانه از 1.01میلیون نفر جمع آوری شد.

در طی 7.4 سال میانگین زمان پیگیری تنها 117 مورد از این بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 که از داروی پیوگلیتازون استفاده  می کردند به سرطان مثانه مبتلا شدند.

 دکتر Colhounاز دانشگاه Dundeeدر انگلیس می گوید: این اطلاعات این ایده که پیوگلیتاوزن موجب ایجاد سرطان مثانه می شود را به چالش کشید.

دکتر Colhounمی گوید: مطالعات دراز مدت در دنیای واقعی استفاده کنندگان از داروهای دیابت،  نه تنها  برای این گروه از داروها بلکه برای  سایر داروهای دیابت مهم می باشند.  او می افزاید: در چنین مطالعاتی باید دقت  زیادی در استفاده  از روشها نمود تا  تورش ها به حداقل برسد و از هر نوع  تخمین نادرست جلوگیری شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/type-2-diabetes-drugs-not-linked-to-bladder-cancer-93239014.html